A kidolgozott tervek szerint egy hajtóanyagtárolót indítanának előbb, majd egy másik rakéta szállítaná oda a hajtóanyagot az űrhajó érkezése előtt. Ez egy aszteroida küldetéshez 11-17 rakétaindítást igényelne, de 2024-ig kivitelezhető lehetne. A projekt teljes költségvetése 2012-től 2030-ig 60 és 86 milliárd dollár között mozogna. Ezzel szemben egy nehéz rakétákat használó aszteroida küldetés - egy tavalyi vizsgálat szerint - 143 milliárdba kerülne és 2029 előtt nem indulhatna el.
A hajtóanyagtárolók kockázatot is jelentenek. A folyékony hidrogén és oxigénhez hasonló hajtóanyagot nagyon alacsony hőmérsékleten kell tárolni és megfelelő szigetelés nélkül instabilak. A hajtóanyag átvétele a súlytalanságban nem egyszerű. bár ez valószínűleg megoldódna, ha az űrhajó és a rákapcsolt tároló enyhe forgása átjuttatná a hajtóanyagot az űrhajóba. Nem egyszerű dolog a kriogén hajtóanyagot kezelni a Földön, még kevésbé az űrben - mondta Eugene M. Henderson, a vizsgálatokat végző mérnökök egyike. Ennek ellenére a technikai akadályok könnyen legyőzhetők lennének.
Hajtóanyagtároló az űrben egy 1971-ben készített fantáziaképen (NASA) |
A hajtóanyagtárolókról szóló vizsgálatról júliusban már tárgyaltak egy júliusi kongresszusi meghallgatáson. Akkor Charles Bolden NASA igazgató szemére vetették, hogy a vizsgálat jelentéséhez csak nem hivatalos úton jutottak hozzá és a NASA vezetése nem juttatta a döntéshozók tudomására ezeket.
Szeptemberben hozták nyilvánosságra az új nehézrakéta, a Space Launch System terveit, melynek végső változata 130 tonna terhet szállíthat Föld körüli pályára. Ellenzői szerint a drága nehézrakéta fejlesztése és működtetése a szűkülő költségvetések miatt a projekt végét is jelentheti.
New York Times: NASA Is Considering Fuel Depots in the Skies
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése